Wat eten we in 2050? – deel 3
De voorbij weken was onze trendwatcher aanwezig bij 2 foodsummits rond het thema “Wat eten we in 2050?”. Uit de verhalen konden we 10 voedingstrends distilleren die onze voeding ingrijpend zullen bepalen de komende jaren. We bespreken ze één voor één, in drie verschillende delen. Lees hier meer over de laatste 4 opkomende trends op vlak van voeding.
7. TRANSPARANTIE
Radicale transparantie wordt het nieuwe normaal. De producent, cateraar of chef die niet eerlijk is over herkomst, bereiding en voedingswaarden, gaat sympathie verliezen. Dit is onder andere een gevolg van de aaneenschakeling van voedselschandalen die de voorbije decennia onze sector hebben geteisterd (dioxine, fipronil, salmonella, paardenvlees enz). Systemen om de verhouding tussen nutriënten en calorieën weer te geven worden steeds nauwkeuriger.
Een mooi voorbeeld van deze transparantie in retail is de opmars van blokchain.
Consumenten kunnen nu via een QR-code op de verpakking de reis volgen die een bepaald product aflegt. Hierbij worden alle stappen in het productieproces in beeld gebracht.


8. SNACKABLE
De babyboomgeneratie (geboren 1946-´64) houdt nog steeds vast aan de traditionele 3 vaste eetmomenten en neemt gemiddeld 6 drinkmomenten per dag. Generatie X (°1965-´79) wijkt daar al iets meer van af. Generaties Y (de millennials, °1980-´94) en Z (°1995-2015) eten waar ze willen, wanneer ze willen en wat ze willen. De 3 hoofdmaaltijden worden vervangen door meerdere eet- en drinkmomenten. De laatste cijfers spreken over 9 eet- en 12 drankmomenten per dag. All day breakfast en lunch worden gangbaar. De mobiele consument eet onderweg en op elk moment van de dag, met een groeiende voorkeur voor gezond.
9. WAARDEN GEDREVEN
Het menu van de toekomst is waarden gedreven: het geweten keert terug in het eten. Gezonde voeding zal voor iedereen bereikbaar worden gemaakt door stimulering van medici, zorgverzekeraars en overheden. Het nationale menu zal kantelen: plantaardig wordt de basis, dierlijk een surplus, circulair de manier (no waste, tweede bestemming) en gezond de standaard.
Ondanks de verdere opmars van de digitalisering gaat de mens beseffen dat echte menselijke waarden boven drijven:

10. THE BLUE REVOLUTION
70% van de aarde bestaat uit oceanen, 30% uit land. Vandaag wordt 98% van alle voeding geteeld op het land. Slechts 2% is van maritieme afkomst. Door de exponentiële groei van de wereldbevolking wordt het harken om op 30% van onze oppervlakte voldoende voedsel te voorzien. Bedrijven die vol inzetten op voedsel van maritieme oorsprong hebben de wind in de zeilen. The Blue Revolution zal op termijn niet langer gevoerd worden in wildvangst (leeggeviste oceanen) maar in kweekvis.
