Foodtrends in Londen: opkomst van plantaardige eiwitten
In juni reisde een delegatie van het Pieters Foodservice-team uit Brugge naar Londen voor een foodtrend trip georganiseerd door het Foodservice network. We bezochten talloze winkels in het ‘fast casual’ segment en ontdekten de belangrijkste trends in de dynamische hoofdstad van Engeland. Prêt-à-manger, POD, EAT, Wasabi, Itsu, Leon, Nero en Joe & the Juice om maar een aantal verkooppunten te noemen.
De belangrijkste trend in deze 'made-to-go' deli's is het gebruik van natuurlijke ingrediënten, in producten die vers voor de ogen van de drukke klant zijn gemaakt. Het concept gaat tegen de stroom in van de industriële fastfood restaurants zoals McDonalds en Burger King.
De drukke moderne consument is zich er steeds meer van bewust dat een gezonde, goede voeding een positief effect heeft op zijn algemene gevoel van welzijn. Het aanbod in vegetarische, flexitarische en zelfs veganistische voeding groeit met de minuut. Plantaardige eiwitten krijgen geleidelijk aan een groter deel van de maag in Londen. Deze trend lijkt onomkeerbaar en ‘here to stay’.
Een hamburgerketen zoals Byron Proper Burgers (80 winkels in het Verenigd Koninkrijk) biedt tegenwoordig 3 soorten hamburgers aan: het juiste assortiment (100% rundvlees) voor vleesliefhebbers, het flexi-assortiment (70% rundvlees, 30% groenten) voor flexitariërs en het vegetarische assortiment (100% groenten) voor de snelgroeiende groep vegetariërs.
In het vissegment bieden sushi ketens zoals Wasabi en Itsu (met 'Eat beautiful' als pay-off, zie afbeelding) nu individueel verpakte sushi aan in een pick & mix-concept (zie afbeelding). Het idee achter deze trend is om nog beter te voldoen aan de behoeften van de individuele klant die het zat is om de reeds geassembleerde traditionele sushi-pakketten te kopen.


Onze aandacht werd ook getrokken door een bel die op de schappen stond (zie afbeelding). We zijn allemaal bekend met de traditie in Engelse pubs om de bel te luiden om de laatste bestellingen aan te kondigen. Wel, Itsu heeft deze traditie overgenomen door elke dag net buiten hun gebouwen zo’n bel te luiden een half uur voor sluitingstijd. Het is het sein om de dagelijkse halve-prijs actie aan te kondigen: alle overgebleven sushi en saladekommen worden in het laatste half uur vóór sluitingstijd aan de helft van de prijs verkocht.
Liever verkopen aan de helft van de prijs dan voedsel weggooien aan het eind van de dag. Een slimme manier van afvalbeheer, die hopelijk binnenkort wordt gekopieerd door continentale tegenhangers.
De grootste kennis van deze interessante foodtrend trip is duidelijk: de proteïnestrijd is niet langer het exclusieve speelveld voor dierlijke eiwitten (vis, gevogelte, vlees). Plantaardige voeding mengt zich in deze strijd en wint snel aan belang.