Nieuws

Omega 3 kan diabetici beschermen tegen een hartaanval (08-10-2009)

Volgens een Nederlandse studie zou een verhoogde inname van omega-3 vetzuren vooral diabetici beschermen tegen een hartaanval.

Omega-3 vetzuren, vooral DHA (docosahexaenoic acid) en EPA (eicosapentaenoic acid), zijn al langer gerelateerd met diverse gezondheidsbevorderende voordelen, zoals reductie van cardiovasculaire aandoeningen en bepaalde kankers, een goede ontwikkeling van de baby tijdens de zwangerschap, gezonde gewrichten, en een verbeterd gedrag en stemming.

In 1990 selecteerden Nederlandse onderzoekers 5.299 mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 67.5 die vrij waren van hartziekten. Gemiddeld aten deze personen één maal per week vis. Over een periode van 11.4 jaar ontwikkelden 669 mensen uit deze groep een hartaanval (de hospitalisatie-oorzaak nummer één bij 65-plussers).

De proefpersonen die gemiddeld de hoogste EPA- en DHA-inname hadden (meer dan 183 mg per dag) vertoonden 11 % minder kans op een hartstilstand dan de personen die de laagste EPA- en DHA-inname hadden (minder dan 34 mg per dag).
Een Amerikaanse studie uit 2005 sprak van een reductie van de kans op een hartaanval bij ouderen van 20 % (in deze studie gebruikten de proefpersonen gemiddeld 1 à 2 keer per week vis).
Een andere studie uit Israël en Zweden (2009) sprak van een risicoverlaging van 33 %.

In de Nederlandse studie bedraagt de reductie van de kans op hartstilstand specifiek bij vrouwen 25 %, en bij diabetici werd de grootste risicoverlaging waargenomen: namelijk 42 %!

Bron: European Journal of Heart Failure
October 2009, Volume 11, Pages 922-928, doi:10.1093/eurjhf/hfp126
“Intake of very long chain n-3 fatty acids from fish and the incidence of heart failure: the Rotterdam Study”
Authors: C. Dijkstra, I.A. Brouwer, F.J.A. van Rooij, A. Hofman, J.C.M. Witteman, J.M. Geleijnse


 

© Marine Harvest Pieters
Kolvestraat 4 - 8000 Brugge - Belgium - T: +32 50 45 85 85 - F: +32 50 45 85 86 - E: mhpieters@marineharvest.com